Taideteosten arviointi ja lausunnot

On olemassa tilanteita, joilloin joudutaan arvioimaan taideteosten puolueetonta ja todellista markkinahintaa sekä teosten todellista kvaliteettia. Tämänkaltaisia tilanteita ovat esimerkiksi perinnöt, perunkirjoitukset sekä vahinkojen aiheuttamat vauriot taide-esineille esimerkiksi vakuutusyhtiötä varten.
Hankkiessasi taideteosta kannataa aina tarkistuttaa taideteoksen alkuperä. Voit myös tarkistuttaa jo hankkimasi taideteoksen tai kysyä muita neuvoja hankkiessasi taideteosta.

Taideteoksien tutkimuksesta

Kautta aikojen jokaisella taiteilijalla on ollut omat mieltymyksensä käyttää tiettyjä kangastyyppejä, pohjustusaineita sekä tietynlaisia siveltimiä ja värejä.

Kaikki tietävät että sekoittamalla keltaista ja sinistä saadaan lopputulokseksi vihreää. Jotkut taiteilijat ovat käyttäneet suoraan sekoittamatta tiettyjä vihreitä värejä, joita on valmistettu useita eri laatuja. Esimerkiksi maanvihreätä on käytetty jo kauan; keskiajalla, renesanssin sekä barokin aikana sitä on käytetty muotokuvamaalauksessa pohjasävynä eli imprituurina. Kaikki vihreänsävyt eivät kuitenkaan ole olleet aina käytössä. Esimerkiksi smaragdinvihreä tuli taiteilijakäyttöön vuonna 1862.
Myös mustia väriaineita on useita, kuten norsunluunmusta, viininmusta, luunmusta sekä nokimusta. Nykyisin norsunluunmustaa ei enää valmisteta uhanalaisen norsun kalliista luusta, vaan muiden eläinten kiinteistä ja raskaista luista.
Mitä enemmän on käytettävissä tietoa taiteilijoiden käyttämistä maalaustavoista ja materiaaleista, sitä paremmin pystytään selvittämään onko tutkimuksen kohteena oleva maalaus taiteilijan alkuperäinen teos.

Kuitunäyte kankaasta
Kuitunäyte tutkittavan teoksen kankaasta